Sunday, December 29, 2013

Cowboy's Onion Soup / Kovbojská cibulačka

With all the mad dashing during Holidays and eating crap all the time, there always comes a day when I feel like screaming STOP! Now I want something healthy, hearty and simple. And sometimes I manage to find inspiration in strange places - like when I started reading FOOD magazine at our friend's house. Fast-forward next day - after I borrowed the magazine and went shopping (which was incredibly hard for me to do - I was trying to find the resolve for several hours, because let's face it - I am still lazy during Holidays) and put on my new apron with little Tour-Eiffels (it's gorgeous, but if only everyone didn't suggest that I should be naked underneath it - I mean everyone, even my parents! - I mean - gross - is really everyone insane?) I started to cook again.
Recipe:
300g bacon, cut into cubes (it starts well - don't you think? ;)
3 big onions, cut into thin circles
3 big potatoes, unpeeled and washed, cut into cubes
3 bouillon cubes
200 ml of cream
3 cloves of garlic, crushed with garlic press
marjoram
salt, pepper, if you like

In a large pot fry (on low heat) the bacon until it's golden, then add the onion and cook until it softens. Add the potatoes and cook for few minutes. When the potatoes start to stick to the bottom of the pot, add circa 1 liter of hot water with the bouillon cubes. Cook on low heat for 15 minutes. Add the cream, garlic and marjoram. Add salt and pepper as you like it.





Enjoy the real Slovakian soup!


Počas Vianočného zhonu a každodenného pobiehania sem a tam a jedenia všemožných hlúpostí, vždy príde jeden deň, kedy mám chuť zakričať: DOSŤ! A teraz chcem niečo zdravé, výdatné a jednoduché. A väčšinou inšpiráciu nachádzam na zvláštnych miestach - ako napríklad, keď som si začala čítať FOOD magazín u kamaráta doma. Takže na ďalší deň, keď už som mala požičaný časopis a bola som nakúpiť (čo ma stálo maximálne úsilie a odhodlávala som sa niekoľko hodín, predsa len sú Sviatky a nechce sa mi) a obliekla som si novú zásteru s maličkými Eifellovkami (je fantastická, až na to, že mi každý hovorí, že či by som ju nemala nosiť na Adama - a pod všetkými myslím aj mojich rodičov! - akože fuj - to sú všetci nenormálni?) som sa pustila do varenia:
Recept:
300g slaniny nakrájanej na kocky (začína to dobre, nie? ;)
3 veľké cibule, nakrájané na tenké kolečká
3 veľké zemiaky, neolúpané a umyté, nakrájané na kocky
3 kocky bujónu
200 ml smotany
3 strúčiky cesnaku, pretlačeného
majoránka
soľ, korenie, ak chcete

Vo veľkom hrnci opražíme (na malom ohni) do zlata slaninku, pridáme cibuľu a varíme až kým nezmäkne. Potom pridáme zemiaky a varíme niekoľko minút. Keď sa zemiaky začnú mierne prichytávať ku dnu hrnca, zalejeme asi litrom horúcej vody s rozpustenými bujónmi. Varíme 15 minút. Nakoniec pridáme smotanu, majoránku a cesnak. Dochutíme soľou a korením, ak chceme.

No comments:

Post a Comment